maandag 22 februari 2010

Fryske Dûmkes (Friese duimpjes)


Met het maken van koekjes had ik tot voor kort altijd een probleem. Niet zo zeer het voorbereiden en bakken, maar bij het bewaren. De zelf gebakken koekjes moesten snel gegeten worden, omdat de houdbaarheid te snel achteruit ging. Na een paar dagen kon ik ze niet meer zo krokant en bros serveren als ik eigenlijk zou willen.
Maar nu heb ik een oplossing. Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een FoodSaver V2860. Een vacumeerapparaat met een fantatische accessoire, namelijk een voorraadpot welke ik ook kan vacumeren.

Afgelopen weekend heb ik de proef op de som genomen. Op de plank lag een recept dat ik al een tijdje wilde maken. Niet ingewikkeld maar wel heel lekker. De Fryske Dûmkes.

En het resultaat mag er zijn (al zeg ik het zelf). Zelfs vandaag zijn de koekjes nog lekker krokant. Natuurlijk moet ik niet vergeten de voorraadpot, na iedere keer openen, weer vacuum te maken. Maar dat is nu geen probleem meer.




Ingrediënten:

150 gram boter
150 gram bruine basterdsuiker
2 eieren
250 gram bloem
1 mespuntje zout
100 gram hazelnoten
1 theelepel anijszaad
1 theelepel gemberpoeder
1 theelepel kaneelpoeder

Bereiding:

Verwarm de oven voor tot 150 graden.

Roer de boter zacht in een kom en maak met de suiker en de eieren een smeuïge massa. Zeef de bloem in gedeelten met het zout boven de kom en kneed alles tot een deeg. Hak de hazelnoten heel fijn en voeg ze met het fijngewreven anijszaad, gemberpoeder en kaneel bij het deeg en kneed alles nogmaals goed door.
Rol het deeg op een met bloem bestrooid werkblad uit tot een lap van 1 cm dik. Snijd een klein stukje af en maak een klein rolletje. Druk deze met je duim plat tot ongeveer 4 cm lang en 2 cm breed.

Leg deze platgemaakte rolletjes op een met bakpapier bekleede bakplaat. Bak de dûmpkes in de voorverwarmde oven in 25 minuten gaar.

Laat de Friese duimpjes op de bakplaat afkoelen en druk nogmaals met de duim de warme koekjes even in.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten