zaterdag 13 februari 2010

Witte broodjes met semolinameel


Een paar weken geleden heb ik een workshop broodbakken gevolgd. Deze workschop werd gegeven door de maakster van de blog 'Uit de keuken van Arden'. Al een tijdje volg ik deze blog en probeer recepten van met name het bakken van broden. Niet altijd een succes van mijn kant, maar na een zaterdag onderleiding van haar, ben ik deeg gaan leren kennen en waarderen. Ik durf nu te kneden, voelen en vormen.

De witte bollen stonden op het programma van de workshop. Het is een succes en nu heb ik ze voor de derde week achtereenvolgens gemaakt. Nog velen zullen volgen.

Ingrediënten:

400 gram tarwebloem
100 gram semolinameel
7 gram droge gist
10 gram suiker
9 gram zout
15 gram zonnebloemolie
300 gram water, lauwwarm

Bereiding:

Voor de bereiding van het deeg gebruik ik een KitchenAid standmixer.
Doe alle ingrediënten in de kom, roer met een pollepel door elkaar en kneed met de deeghaak in 10 tot 15 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat.

1e rijs:
Vorm het deeg tot een bal en doe het over in een licht met olie ingevette kom, 1x keren zodat alle kanten met wat olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in ca. 1 uur tot dubbel volume rijzen.

Vormen:
Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Druk de lucht eruit en verdeel het deeg met een deegsteker in 12 gelijke stukje en maak er bolletjes van. Laat afgedekt ca. 10 minuten liggen.

Bolletjes:
Bol de stukjes deeg nogmaals op en leg een paar centimeter uit elkaar op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Dek af met ingevet plastic folie.

2e rijs:
Laat de broodjes op kamertemperatuur in 45 tot 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met je vinger op drukt en het veert langzaam terug.

Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 220 graden. Ik gebruik zelf een heteluchtoven. De temperatuur van een heteluchtoven moet ongeveer 10% lager ingesteld worden dan een elektrische oven. Voor deze witte broodjes stel ik in op 200 graden.

Bakken:
Bak de broodjes in ca. 15 minuten gaar en bruin. Laat afkoelen op een rooster.

Smullen maar!

1 opmerking: