zondag 2 mei 2010

Volkorenbrood (Pain de Boulogne) (1)



Vandaag stond bijna helemaal in het teken van brood bakken.Het regent bijna de gehele dag en werken in de tuin is niet echt aangenaam. De voorbereidingen voor het maken van een nieuwe schutting tussen de tuinen van de buren en de onze zijn gedaan. De oude koniferen zijn weggehaald en zelfs de stronken zijn verwijderd uit de tuin.
In de loop van de week zal met behulp van de buren een nieuwe afscheiding verrijzen.

Ik probeer een brood te maken dat gelijk is aan het brood van AH, namelijk Pain de Boulogne. Dit brood koop ik regelmatig en wordt in ons huishouden graag gegeten. Op internet vond ik laatst een recept dat een imitatie daarvan zou zijn. Dit heb ik als eerste geprobeerd, maar deze was niet helemaal naar mijn zin. Het smaakte wel, alleen de verhoudingen waren niet helemaal zoals ik bedoeld had.

Een tweede poging heb ik direct daarna gedaan en een brood gebakken volgens onderstaand recept. Dit brood is wel naar mijn zin en benaderd het brood Pain de Boulogne. Misschien dat ik in de toekomst weer een poging doe, vandaar de toevoeging (1) achter dit brood. Mocht iemand het juiste recept hebben dan hoor ik dat graag. Ik houd mij aanbevolen.

Zaterdag 1 mei heb ik een bezoek gebracht aan de stellingkorenmolen “De Windhond” op de Soester Eng in Soest. In het winkeltje bij deze molen kan men verschillende soorten meel en zaden kopen. De meelsoorten die ik gebruikt heb in dit volkorenbrood zijn daar gekocht. Verder heb ik bij de molen heel veel ideeën opgedaan voor toekomstige broodsoorten welke binnenkort op mijn blog zullen verschijnen. Intussen kijk ik in mijn boeken naar een smakelijke toepassing. Wordt vervolgd.

Volkorenbrood (Pain de Boulogne) (1)

Ingrediënten:

320 gram volkoren tarwemeel
230 gram tarwebloem
50 gram maismeel
15 gram mout
12 gram zout
8 gram droge gist
30 gram zonnebloemolie
360 gram water (35 graden)
25 gram lijnzaad
25 gram pompoenpitten
1 eetlepel boekweit grutjes
Zonnebloemolie (om in te vetten)

Attributen:

Broodvorm van 30 cm.

Bereiding:

Doe alle ingrediënten (behalve het zout, het lijnzaad en pompoenpitten) in een kom en roer met een pollepel door elkaar. Meng het geheel tot een deeg en kneed het deeg een minuut of 15 in een standmixer of KitchenAid.
Voeg na ongeveer 5 minuten het zout toe.
Voeg op het laatst lijnzaad en pompoenpitten toe.

1e rijs:
Vorm het deeg tot een bal en doe het over in een licht met olie ingevette kom en keer éénmaal zodat alle kanten met wat olie bedekt zijn. Dek de kom af met folie of een vochtige theedoek en laat het deeg op kamertemperatuur in ongeveer een uur tot anderhalf uur tot dubbel volume rijzen.

Vormen:
Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek.
Druk de lucht eruit en bol losjes op. Laat afgedekt 15 tot 30 minuten liggen. Vorm er dan een brood van:
Uitrollen tot een rechthoek. Vouw de rechterkant tot net over het midden van het deeg, doe hetzelfde met de linkerkant. Weer platrollen (tot de breedte van het bakblik) en dan het deeg stevig oprollen en de naad dichtdrukken. Maak het brood met een beetje water nat en rol door de boekweit grutjes. Met de naad naar beneden in het bakblik leggen. Dek af met ingevet folie.

2e rijs:
Laat het deeg in 45 tot 60 minuten tot bijna in volume verdubbelen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met je vinger op drukt en het veert langzaam terug.

Verwarm tijdens het rijzen de oven voor op 220 graden (een heteluchtoven tot 200 graden).

Bakken:
Bak het brood 15 minuten en verlaag de temperatuur dan naar 180 graden. (een heteluchtoven 165 graden). Bak in nog 20 tot 25 minuten gaar en bruin (totale baktijd is dan 35 tot 40 minuten).
Stort het brood direct op een rooster en laat het afkoelen voordat je het gaat snijden.

Smullen maar!

2 opmerkingen:

  1. Dag Johanna. Ik heb vandaag jouw blog bij mijn favorieten gezet. Ik hoop hier nog 'ns vaker te komen om wat ideetjes op te doen. Groetjes, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte welkom Anja, leuk dat je een kijkje in mijn keuken neemt. Kom zeker nog eens langs. Groet Johanna

    BeantwoordenVerwijderen