dinsdag 22 juni 2010

Gemarineerde aardbeien met citroenmascarpone


Gisteren heb ik het al even aangestipt. De zomerse stemming zit er nu echt in. De temperatuur gaat inderdaad iets omhoog en de koude noordenwind is gaan liggen. Het ideale weer, niet koud en niet te warm. Zo mag ik het graag zien.

De aardbei is in de keuken van Johanna een favoriete vrucht. Het liefst eet ik deze vers van het land. Enkele jaren geleden heb ik deze kunnen kopen bij een particulier, zomaar langs de kant van de weg. Ze kwamen rechtstreeks uit de achtertuin van de mensen waar een tafeltje voor de deur stond met groenten en fruit. Nooit meer heb ik zulke lekkere geproefd. Ik denk er met weemoed aan terug. Helaas kom ik nu niet in de buurt van die achtertuin, dus moet ik het doen met de producten uit de supermarkt.

Aardbeien of wel zomerkoninkjes, die zijn nu op z’n aller-lekkerst. Zoals ik meldde past de aardbei, een klein beetje gesuikerd, heel goed op een witte boterham met echte boter. Dit eet ik graag op een zondagmorgen, maar als nagerecht is deze zomervrucht ook niet te versmaden. Gecombineerd met munt en een romige dressing is het een fantastische afsluiter van een maaltijd. Vandaar, op deze zomerse dag, een toetje van een recept uit de Allerhande uit een ver verleden. En iedere keer blijft het een traktatie.

Gemarineerde aardbeien met citroenmascarpone

Ingrediënten (voor 4 personen):

500 g aardbeien
4 takjes munt
4 eetlepels sinaasappellikeur (slijter)
2 limoenen
1 bakje mascarpone (250 g)
1 dl volle yoghurt
1 eetlepel basterdsuiker (wit)

Voorbereiden:

Aardbeien wassen, schoonmaken en halveren. Muntblaadjes fijnsnijden. In schaal aardbeien, likeur en munt door elkaar scheppen. Schaal afgedekt minimaal 1 uur in koelkast zetten, aardbeien af en toe omscheppen. Intussen limoenen goed schoon boenen en boven kommetje schil eraf raspen. Limoenen uitpersen. In kom mascarpone met yoghurt loskloppen en 3 eetlepels limoensap, basterdsuiker en helft van limoenrasp erdoor mengen. Tot gebruik afgedekt in koelkast zetten.

Bereiden:

Aardbeien met sap over vier (dessert)coupes verdelen en limoenmascarpone erop scheppen. Garneren met rest van limoenrasp.

Smullen maar!

1 opmerking: