dinsdag 29 juni 2010

Panzanella met feta



Met de boottocht van gisteravond op de Loosdrechtse Plassen nog in gedachten waande ik mij vanmorgen vroeg, in mijn achtertuin, nog helemaal in een zwoele vakantiestemming. Ik droomde verder over het water, langzaam voort dobberend, kijkend naar de zeil- en speedboten, waterskiërs en de zwemmers die ook nog volop genoten van de zomerse avond op de plas. En later, toen de kapitein door de “Kalverstraat” vaarde, werden we getrakteerd op een concert van vogeldeuntjes. Het was goed toeven in die uithoek van de plas. Zo druk het kan zijn in de weekenden, zo rustig was het op deze avond.

Met mijn ogen gesloten, luisterend naar de vogels, kon ik mij makkelijk verplaatsen naar die boottocht. Totdat de grasmaaier van mijn buren weer aansloeg. Helaas, de droom was over en ondertussen brandde de zon toch al weer aardig, dus verkaste ik maar naar mijn koele keuken.

Aangestoken door mijn dagdromen heb ik voor de lunch een Italiaanse broodsalade gemaakt.

Panzanella met feta

Ingrediënten:

4 witte boterhammen
1 rode ui
3 teentje knoflook
6 pomodori tomaten
1 komkommer
75 gram zwarte olijven zonder pit
150 gram feta blokjes in olie
2 eetlepels Italiaanse kruiden
1 theelepel fijne mosterd
Zout en versgemalen peper
3 eetlepels wijn azijn

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200 graden (heteluchtoven 180 graden)
Scheur het brood in stukken. Bekleed een bakplaat met bakpapier, leg het brood erop en rooster het in de hete oven goudbruin, draai ze regelmatig om.

Snijd de ui en knoflook fijn, de tomaat en komkommer in stukjes.
Meng alle gesneden groenten en olijven in een grote kom.

Roer in een klein kommetje de Italiaanse kruiden, de mosterd, wat versgemalen peper en zout, samen met de wijnazijn en 3 eetlepels olie van de feta. Schenk dit over de groenten.

Voeg de uitgelekte feta blokjes en het geroosterde brood toe.

Schep alles goed door en maak de broodsalade eventueel nog verder op smaak met versgemalen peper.

Smullen maar!

1 opmerking:

  1. Hallo Johanna,
    Dank je wel voor je sympathieke reactie op mijn blog. Mijn recepten zijn lekker, maar wel zeer eenvoudig hoor.Ik vind het leuk om elke keer weer nieuwe recepten uit te proberen. Johan, mijn man maakt de foto's en was erg blij met jouw complimenten. Het moeilijkste bij foodfotografie is de styling.
    Bij jouw aardbeien met citroenmascarpone was dat ook erg leuk. En soms moet je het eenvoudig houden om een gerecht goed uit te laten komen. Wij kijken veel naar andere foto's om ideeën op te doen. Tastespotting is daar een goede site voor. Veel succes met jouw blog en ik ben een frequente bezoeker van je blog.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen