woensdag 30 juni 2010

Tagliatelle alla puttanesca


Met deze zomerse dagen drink ik redelijk veel water. Zoetigheid, zoals frisdrank en ijsjes laat ik bewust wat achterwege. Omdat ik onder de huidige tropische temperaturen mij helemaal aanpas wat tempo en beweging betreft, zou ik ook te veel aankomen en de kilootjes moeten er toch echt af voordat ik op vakantie ga. Wel heb ik trek ik pittige gerechten. Vooral de opname van zout is met dit weer heel belangrijk.

Eén van de gerechten die ik onder deze omstandigheden graag maak is pasta. Er zijn legio pastasauzen te bedenken maar die van vandaag is een van mijn favorieten.

Alla puttanesca betekent ‘van de vrouw van lichte zeden’. Deze pasta zou namelijk als afrodisiacum werken. Waar of niet waar? Ik maak me daar maar niet druk om, want het is een heerlijk gerecht. Enige affiniteit met de betekenis van het woord puttanesca heb ik helemaal niet.

Tagliatelle alla puttanesca

Ingrediënten:

500 gram tagliatelle
4 eetlepels olijfolie
2 teentjes knoflook, fijngesneden
1 rode chilipeper, fijngesneden
6 ansjovisfilets, fijngesneden
2 blikken gepelde tomaten à 400 gram
2 theelepels verse oregano
2 eetlepels kappertjes
10 zwarte olijven zonder pit, in partjes
Zout en peper

Bereiding:

Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing beetgaar in ruim kokend water met zout.

Verhit de olie en bak daarin de knoflook en de rode peper 3 tot 4 minuten. Voeg de ansjovis toe en laat deze smelten.

Roer de tomaten met vocht erdoor en laat de saus circa 30 minuten sudderen tot een groot deel van het vocht is verdampt.

Voeg oregano, kappertjes en olijven toe en breng op smaak met zout en peper.

Doe de saus over de uitgelekte pasta.

Serveer met een gevulde groene salade.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten