vrijdag 4 juni 2010

Viscurry met kokos en koriander


Vrijdag is van oudsher bij ons in de familie “visdag”, maar het is niet altijd zo dat ik de laatste dag van de week een visschotel op tafel zet. De zonnige vrij(e)dag en het willen bereiden van een makkelijke maaltijd gaf mij de doorslag bij de keuze van dit gerecht. Dus toch maar weer gekozen voor de exotische smaken van de Thaise keuken. De verschillende specerijen in combinatie met geraspte kokos en kokosmelk, geven deze viscurry een heel bijzondere smaak.

De belangrijkste ingrediënten zijn overwegend wel op voorraad in de keuken van Johanna, maar voor de begeleidende rijstnoedels, de scholfilet en de verse koriander ben ik nog even langs het winkelcentrum gefietst. Dat was, na een fietstocht, geen grote omweg.

De prachtige fietstocht voerde langs landgoederen en door een open polderlandschap. Ik werd begroet door kievieten, grutto’s, kwikstaartjes, zwaluwen en zelfs een putter. Met mijn fiets- en wandeltochten gaat ook altijd een fototoestel mee. Een paar prachtige plaatjes, van een grutto en de putter, wil ik de buitenwereld niet onthouden.

Het nieuwe boek van Nico de Haan “Vogels kijken is geluk” is voor mij vandaag zeker van toepassing!







Viscurry met kokos en koriander

Ingrediënten (4 personen):

2 eetlepels geraspte gedroogde kokos
1 ui, in dunne ringen
1 rode peper, in ringen
1 eetlepel vers geraspte gemberwortel
2 teentjes knoflook, geperst
3 eetlepels olie
3 theelepels kerriepoeder
1,5 theelepel paprikapoeder
0,5 theelepel gemalen korianderzaadjes
3 deciliter kokosmelk (uit blik)
800 gram visfilet (bijvoorbeeld scholfilet)
Zout en peper
3 eetlepels citroensap
3 eetlepels verse koriander

Bereiding:

Rooster de kokos onder regelmatig omscheppen in een droge koekenpan lichtbruin.
Bak de ui, rode peper, gember en knoflook circa 5 minuten in de olie. Voeg kerrie-, paprikapoeder en gemalen koriander toe en bak alles nog circa 2 minuten.

Roer de kokosmelk erdoor en laat circa 10 minuten zachtjes koken. Voeg de vis toe en kook het gerecht nog 5 minuten op zacht vuur tot de vis gaar is.

Breng op smaak met zout, peper en citroensap. Strooi de verse koriander en geroosterde kokos erover.

Serveer met rijstnoedels.

De visfilet kan vervangen worden door garnalen.

Smullen maar!

1 opmerking:

  1. Favoriet menu (fish coco) toen ik in Uganda woonde, nu maar eens zelfs gemaakt, makkelijk en zeker zo lekker. Dank voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen