maandag 26 juli 2010

Kersenjam met Kirsch


Wat gisterenmiddag in eerste instantie een tevergeefs autoritje naar een kennis was, eindigde toch nog wonderbaarlijk goed. Tussen de landgoederen in Driebergen en Austerlitz passeerden wij enkele boomgaarden waar men kersen direct van de boom aan voorbijgangers verkocht. Ik hoefde mij niet tweemaal te bedenken, dus kocht ik 1,5 kilo kersen. Prachtige donkerrode, vol sap en heerlijk zoet. De eerste 250 gram kersen heb ik uit het handje verorberd, al denkende wat ik met mijn aankoop allemaal zou kunnen maken.

Vanmorgen vroeg alleen nog even naar de supermarkt gegaan om geleisuiker te kopen en daarna ben ik direct aan de slag gegaan om jam te maken. De potjes en deksels eerst goed uitgekookt, in de voorraadkast gekeken wat voor extra's ik nog toe kon voegen en dit is het resultaat. Ik heb als extra touch kersenlikeur toegevoegd, maar je kan ook Marasquin gebruiken, deze laatste had ik echter niet in mijn drankkast staan.

Kersenjam met Kirsch

Ingrediënten:

1250 gram kersen
500 gram geleisuiker
3 eetlepels kersenlikeur

Attributen:

4 jampotjes met deksel (goed gereinigd in de vaatwasmachine of uitgekookt voor minstens een kwartier)
1 theezeefje

Bereiding:

Spoel de kersen met koud water en laat uitlekken. Verwijder de steeltjes en ontpit de kersen.

Kneus een handjevol pitten en doe deze in een theezeefje. De pitten geven een lichte noten smaak aan de jam.

Meng de suiker door de kersen en doe alles in een grote pan (geen aluminium). Roer met een houten lepel en breng de kersen langzaam aan de kook. Hang het zeefje met de gekneusde pitten in de pan en laat 4 minuten koken.

Haal de pan van het vuur en voeg 3 eetlepels Kirsch (kersenlikeur) toe.

Vul de jampotjes en plaats de deksel. Zet de potjes omgekeerd op het aanrecht en laat minstens 5 minuten afkoelen.

Op een koele en donkere plek kunnen de potjes nog ongeveer een half jaar bewaard blijven.

Smullen maar!

1 opmerking:

  1. Lijkt mij erg lekker met die kirsch erdoor.
    Je foto is trouwens ook erg mooi geworden!
    Het is altijd een dankbaar werkje om jam te maken en ik vind het ook altijd leuk om eigengemaakte jam cadeau te geven.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen