maandag 16 augustus 2010

Pruimenjam met grappa en amandelen


Wandelen doe ik heel graag. Vaak kies ik een tochtje uit het aanbod op www.klompenpaden.nl . Weliswaar zonder klompen, maar met stevige wandelschoenen. Soms lijkt het zelfs beter om laarzen aan te trekken, want je struint regelmatig door weilanden en drassige greppels.

De routes doorsnijden prachtige landgoederen, langs boerderijen en soms ook over de erven daarvan. De sfeer is nostalgisch en overal vind je rust. Op elke tocht kom je wel verrassingen tegen: een hertje dat op een pad voor je uit met zijn oortjes omhoog staat te luisteren naar het naderende onheil of vogeltjes die ik in mijn achtertuin nooit zal waarnemen. Ook gebeurt het weleens dat bij een boerderij op een tafeltje op het erf eigengemaakte jams verkocht worden. Zo uit de boomgaard en met bijzondere combinaties. Ik zorg er altijd voor dat ik wat losse euro’s op zak heb om deze heerlijkheden mee te kunnen nemen.

Sinds ik op deze blog mijn inspiraties met de buitenwereld deel, heb ik mij voorgenomen zelf jams te gaan maken. De eerste resultaten zijn al verschenen, de Kersenjam met Krisch en de Frambozen-rodebessenjam.

Op dit moment liggen op de markt en in de groentewinkels heerlijke pruimen. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een recept voor dit fruit. Mijn surftocht over het internet bleef steken bij de blog van Nicoletta: La Cucina del Sole. Hierop vond ik de jam die ik wilde maken.

Confettura di prugne con grappa e mandorle

Wat een prachtige naam voor een heerlijke jam met ‘pit’.

Ingrediënten:

2 kilogram blauwe pruimen
4 deciliter appeldiksap
2 zakjes Marmello 2
100 gram halfwitte kristalsuiker
25 gram geschaafde amandelen
6 tot 8 eetlepels grappa

Bereiding:


Was de pruimen en snijd ze doormidden. Verwijder de pitten, doe het fruit in een grote pan (RVS, géén aluminium) met het appeldiksap en breng aan de kook op een matig vuur. Laat een tijd inkoken – blijf af en toe roeren – tot het geheel dikker en licht stroperig wordt (ongeveer anderhalf uur).

Meng 2 zakjes Marmello 2 goed met de suiker (of gebruik alleen Marmello 1 voor jam zonder suiker) en voeg het mengsel aan het kokende fruit toe. Laat nog een minuut doorkoken en haal van het vuur.

Voeg het amandelschaafsel en de grappa aan de hete jam toe. Roer alles door elkaar en vul meteen de potjes tot het randje, schroef het deksel goed dicht en zet ze op hun kop.

Bewaar de potjes op een koele en donkere plek.

Smullen maar!

2 opmerkingen:

  1. Het ziet er super yummie uit! Ik heb de link naar deze post op Twitter gezet, dank je voor de eer! :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me ook weer erg lekker!
    Groetjes,
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen