dinsdag 21 september 2010

Druiven-Appeljam



De druiven hebben het goed gedaan dit jaar. Aan mijn twee druiven hangen mooie trossen en nu is het tijd om te oogsten. In het voorjaar heb ik een aantal wijnbladeren gebruikt voor het recept ‘Gestoofde wijnbladeren’, maar nu zijn de druiven zelf aan de beurt. Ik heb een heerlijke druivenjam gemaakt. Met de toevoeging van appel en kruiden geef ik de zelfgemaakte jam wat extra body mee.

Jammer dat ik nog niet heb kunnen determineren welke druivensoort in mijn tuin groeit. Bij koop van het huis, jaren geleden, stonden de twee druiven al in de tuin. De smaak zal er in ieder geval niet minder lekker om zijn.

Wel laat ik een aantal dikke trossen hangen: in het najaar of de vroege winter bevolken dan hele zwermen vogels de struiken om de vergeten druiven voor mij opruimen. De vruchten die op de grond in mijn tuin terecht komen laat ik liggen voor de roodborstjes en de verschillende soorten meesjes die elke winter mijn tuin met een bezoek vereren. Deze maken dankbaar gebruik van de gelegenheid hun wintervoedselvoorraad aan te lengen. Ik zal dus weer volop kunnen genieten van dit aanblik.

Druiven-appeljam

Ingrediënten:

1,5 kg druiven, afgewogen en schoongemaakt
0,5 kg zure appels, afgewogen, schoongemaakt en in stukjes gesneden
0,5 kg geleisuiker
1 wijnglas prosecco (of witte wijn)
sap van 1 limoen
1 takje verse rozemarijn
1 takje verse tijm
5 gekneusde jeneverbessen
5 peperkorrels
(grof) zout
1 kleine eetlepel aceto balsamico

Attributen:

3 schone jampotten
Draaizeef of blender

Bereiding:

Rozemarijn, tijm, jeneverbessen, peperkorrels en zout in bodem prosecco aan de kook brengen en een tijdje laten trekken op een zacht vuur.

Druiven en appels met een wijnglas prosecco en het limoensap in een grote pan aan de kook brengen en zachtjes laten koken tot de vruchten zacht zijn.

Vruchtenmengsel door draaizeef draaien of fijn draaien met de blender.

Vruchtenpulp afwegen en mengen met de geleisuiker. Kruidenmengsel en aceto balsamico toevoegen. Drie uur laten rusten zodat alle smaken goed kunnen intrekken.

Vruchtensuiksermengsel aan de kook brengen en 4 minuten flink laten doorkoken.
In schone jampotten doen.

De jam smaakt heerlijk op brood, maar ook bij een wildschotel en bij ijs. Of serveer de jam als extra smaakmaker op een kaasplank.

Smullen maar!

10 opmerkingen:

  1. Ik ben over het algemeen niet zo gek op jam, maar dit klinkt wel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee om de druiven op deze wijze te verwerken.
    Wij hebben wel 30 wijnstokken thuis en de opbrengst is enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi recept! Vraag: haal je de pitjes eruit bij het schoonmaken van de druiven? Anders gaan ze mee in de blender?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Peter Kuppen: Ja, de pitjes heb ik er zoveel als mogelijk wel uitgehaald. Het is even wat werk, maar wel noodzakelijk.

      Verwijderen
  4. met een stamppotstamper druiven klein drukken.half uurtje laten staan. Daarna regelmatig met stamper door het moes roeren.Meeste pitten zakken naar de bodem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kook eerst de druifjes zonder suikers en doe ze door een zeef, heb je de velletjes en pitjes snel verwijdert, daarna sap afwegen en verder afwerken zoals je zelf wilt....
    is niet echt zoveel extra werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke jam geworden. Alleen te dun om op brood te smeren. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 0,5 kg geleersuiker lijkt me ook erg weinig voor 2 kg fruit ..... is dat een foutje ?

      Verwijderen
  7. Ik ga deze druiven jam met appel ook maken, heb een zak vol gekregen.
    heb dit al eerder gedaan met aardbeien en met pruimen. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ga dit ook maken, lijkt me heerlijk met appel er door.
    Heb al eerder aardbeien en pruimen jam gemaakt. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen