woensdag 22 september 2010

Hachee



Inderdaad, ik weet het. Het is nog lang geen winter. Maar ik moest dit gerecht gewoonweg maken. A: omdat ik er zin in had en B: bij de slager heb ik mooie doorregen runderlappen gekocht.

Dit recept heeft een lange geschiedenis in De Keuken van Johanna. Het basisrecept komt van mijn moeder, maar in de loop der tijd heb ik het een en ander er aan toegevoegd. Op speciaal verzoek van mijn man gebruik ik nu ook Trassie en een scheut Ketjap Manis. Het resultaat is een heerlijke volle hachee met een knipoog naar de Indische keuken.

De van oorsprong lichtzure smaak die zo kenmerkend is voor hachee leent zich uitstekend voor een wat zoetere groente. Normaal serveer ik dit gerecht dan ook met rode kool (met appel) en kruimig gekookte aardappelen of een zelfgemaakte aardappelpuree.Doordat mijn hachee verrijkt is met Trassie en Ketjap kan je deze stoofschotel combineren met rijst. Het liefst Pandan rijst want dat heeft zo’n lekkere volle smaak.

Ingrediënten:

500 gram doorregen runderlappen
Zout en peper
1 hoekje Trassie
5 uien
1 vleesbouillontablet
75 gram boter of margarine
30 gram bloem
2 laurierblaadjes
4 kruidnagels
1 theelepel suiker
1,5 eetlepel appelstroop
1 flinke scheut Ketjap Manis
4 eetlepels azijn

Bereiding:

De runderlappen in blokjes snijden. Bestrooien met zout en peper. Trassie erboven verkruimelen.

De uien pellen, doormidden snijden en daarna in partjes.

Circa 4 deciliter water aan de kook brengen en het bouillonblokje erin oplossen. Een paar minuten zachtjes laten koken.

Intussen in een braadpan boter verhitten. Uien toevoegen en zachtjes laten fruiten. Ongeveer 5 – 8 minuten. De uien moeten een licht bruin verkleuren, net niet aanbranden. Daarna de uien uit de pan nemen.

De pan opnieuw met wat boter verhitten en het vlees op een matig hoog vuur licht bruin bakken. Ongeveer 5 minuten. Bloem erover strooien, mengen en een halve minuut meebakken.

Aan het vlees toevoegen: de uien, hete bouillon, laurierblaadjes, kruidnagels, suiker, appelstroop, azijn en Ketjap Manis. Al roerend aan de kook brengen. Met een deksel op de pan op een laag vuur circa 3 uur zachtjes stoven. Af en toe omscheppen.
Voor het opdienen wel de kruidnagels en de laurierblaadjes verwijderen.

De smaak van dit gerecht komt ten volle tot zijn recht als het een dag van te voren gemaakt is.

Smullen maar!

3 opmerkingen:

  1. Is dit een typisch Nederlands gerecht? Ik had er hier in België nog nooit van gehoord. Net als ik nog nooit van Trassie gehoord heb en dat Ketjap hier zelden gebruikt wordt in de keuken (bij mijn weten toch). Exotisch :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Saskia, dit is een traditioneel Nederlands recept. Maar het woord hachee is afkomstig van het Franse woord voor hakken: hacher.

    Trassie of Garnalenpasta is het resultaat van de gecontroleerde fermentatie van (al dan niet vermalen) garnalen. De geur ervan kan zeer penetrant zijn. Garnalenpasta's zijn een essentieel ingrediënt in veel gerechten in Cambodja, de Filipijnen, Indonesië, Maleisië, Suriname, Thailand en Vietnam.

    De combinatie van hachee en deze ingrediënten is heerlijk en met een klein beetje sambal nog exotischer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En Saskia het doet best een beetje denken aan jullie stoofvlees, maar net even anders. Heerlijk met Rodekool een aardappeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen