dinsdag 26 oktober 2010

Cranberrie-dadelkoek


Tot nu toe maakte ik van cranberries alleen maar een compote, eenvoudig te maken van een zakje dat je in de supermarkt koopt, en serveerde dat bij bijvoorbeeld een wildgerecht of Kerstdiner. Nu had ik een kans die ik niet mocht laten lopen.

Een collegaatje viert haar herfstvakantie altijd op Vlieland. Zij vertelde mij dat je daar gemakkelijk cranberries kan plukken, zo vanaf het veld, en vroeg mij of ik met deze vruchtjes wat kon maken. Natuurlijk kan dat, maar ik moest wel even op zoek naar een recept. Tegenwoordig is dat een fluitje van een cent. Je googled wat op internet en de recepten komen van over de hele wereld op je computerscherm. Dan is het nog een kwestie van kiezen. Dat was eigenlijk het grootste probleem.

Op de website Lekker-Frysk.nl vond ik een recept dat helemaal aan mijn smaakverwachting voldeed. Nadat een zakje met cranberries afgeleverd waren en ik een paar kleine boodschappen had gedaan, heb ik deze koek voor mijn collegaatje gebakken. Nu hoop ik maar dat ook zij enthousiast wordt met deze traktatie.

Cranberrie-dadelkoek

Ingrediënten:

100 gram dadels, ontpit, in reepjes
100 gram cranberries
1,5 theelepel bakpoeder, gezeefd
40 gram boter op kamertemperatuur
175 gram bruine basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
125 gram volkorenmeel
100 gram bloem, gezeefd
2 eieren
100 gram walnoten
1 theelepel kaneelpoeder

Attributen:

1 cakevorm bekleed met bakpapier

Bereiding:

Meng de dadels, cranberries en het bakpoeder. Voeg de boter en 2 deciliter kokend water toe. Roer goed om en laat ongeveer 20 minuten staan.

Verwarm de oven voor of 180 graden (heteluchtoven 165 graden). Bekleed een cakevorm met bakpapier.

Meng in een andere kom de suiker, vanillesuiker, het meel en de bloem. Roer de eieren erdoor.

Voeg dan het cranberry-mengsel toe. Voeg de noten en het kaneelpoeder toe.
Roer het beslag goed om en schep het in de cakevorm.

Bak de koek in het midden van de oven in ongeveer 55 minuten bruin en gaar (een erin gestoken satéprikker komt er dan droog uit).

Neem de koek uit de oven en laat ongeveer 10 minuten in het bakblik rusten. Stort de koek dan voorzichtig op een rooster en laat hem afkoelen.

Heerlijk met gezouten roomboter of roomkaas en vers gesnipperde dadels.

Smullen maar!

3 opmerkingen:

  1. Lijkt me héérlijk! Dit ga ik ook eens proberen, echt iets voor mij.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De combinatie van de fris zure cranberries met de zoete, warme smaak van de dadels is werkelijk fantastisch. Ik denk dat dit jou wel kan bekoren. Groet Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou "Johanna"... hier spreekt je collegaatje ;) !
    Het plukken kostte wat moeite maar wat jij er van gebakken hebt, helemaal goed! Het was echt lekker.

    BeantwoordenVerwijderen