dinsdag 9 november 2010

Fudge met cranberries


Nog steeds ben ik in de ban van cranberries. Na mijn baksels van de afgelopen weken kon ik de cranberries nog niet uit mijn gedachten bannen. Van een vriendin kreeg ik een recept waar ik niet omheen kon. Een fudge!

Laat ik nou nog een blikje Nestlé Carnation Condensed Milk in de voorraadkast hebben. Dit blikje had ik nog tijdens mijn vakantie in Schotland gekocht en stond nog steeds te wachten op een toepasselijk recept.

Nu is de tijd daar: het is chagrijnig weer en mijn mind zijn toe aan een onverstandige, maar o zo zoete opkikker. In een oogwenk is het recept klaar: maar uiteindelijk pas de volgende dag lekker op smaak, te snijden en om op te eten.

Ik kan niet wachten tot de volgende dag. Hoewel, het schaaltje waarin het mengsel bereid is en de houten lepel waarmee geroerd is, kunnen gelukkig helemaal schoon gelikt worden. Dus toch nog een klein voorproefje.

Ingrediënten:

300 gram witte chocolade
300 gram gezoete gecondenseerde melk
30 gram ongezouten roomboter
80 gram gedroogde cranberries (in kleine stukjes gesneden)

Attributen:

Rechthoekige cakevorm circa 10x24 cm
Bakpapier

Bereiding:

Doe de gecondenseerde melk en de roomboter in een glazen schaaltje en verwarm dit au bain marie. Roer zodra het mengsel warm is de stukjes gebroken witte chocolade erdoor.

Zodra de chocolade opgelost is, de pan van de warmtebron afhalen en de stukjes cranberrie erdoor roeren.

Stort de fudge in de met bakpapier beklede cakevorm en strijk de bovenkant glad.
Zet de vorm vervolgens een nacht in de koelkast.

Met een warm mes kan de fudge de volgende dag in kleinere stukken gesneden worden.

Smullen maar!

1 opmerking: