woensdag 15 december 2010

Stoofpeertjes


Stoofpeertjes: dit bijgerecht hoort echt bij een winterse dag. Naast een kruimige aardappel, sperzieboontjes en een heerlijk stukje suddervlees met goudbruine jus hoort dit tot één van mijn favoriete ‘oldtimers’. Al jaren lang, sinds ik mij kan herinneren, is dit een traktatie. Het maakt mij niet uit wie het bereid: mijn moeder, mijn schoonmoeder, ikzelf of zo als ik mijn vriendin hoorde vertellen hoe zij dit gerecht maakt, alle varianten zijn mij welkom.

Voor mij is het belangrijkste dat de peertjes donkerrood en lekker zacht zijn. Volgezogen met de drank waarin het gestoofd is. De één gebruikt rode bessensap, de ander port of gluhwein. Mijn voorkeur heeft Bisschop wijn. Deze wijn is al gekruid, maar ik voeg nog wel een aantal ingrediënten toe.

Fototechnisch moeten de steeltjes eigenlijk aan de hele peer blijven. Dat is voor de compositie wel zo mooi. Maar, dan blijft het klokhuis met de pitjes er in. Dat vind ik nou weer niet lekker. Daarom zijn alle peertjes geschild, gehalveerd en ontpit.

Stoofpeertjes

Ingrediënten:

10 Gieser Wildeman peren
1 fles (75 cl) Bisschop wijn
100 gram rietsuiker
2 kaneelstokjes
4 kruidnagels
25 gram oranjesnippers

Bereiding:

Schil de peertjes, halveer en ontpit.

Doe de peertjes in een hoge pan en schenk de wijn over de vruchten. De peertjes moeten helemaal onder staan. Voeg de suiker en de andere ingrediënten toe.
Breng dit mengsel aan de kook.

Zodra de wijn kookt, het vuur verlagen. Gebruik eventueel een vlamverdeler en laat de peren minstens anderhalf uur stoven (heel zachtjes koken) totdat de peren donkerrood en zacht zijn.

Heerlijk als warm bijgerecht, maar ook gekoeld kan dit uitstekend gecombineerd worden met een nagerecht.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten