zaterdag 6 augustus 2011

Hartige Muffin met Gorgonzola en vijgen



Wat doe ik op zaterdagmiddag? Er zijn geen afspraken gepland, de boodschappen zijn gedaan, de klusjes zoals de heg knippen, de straat aanvegen, de auto wassen en stofzuigen heb ik uitgevoerd. Een boek ligt me aanlokkelijk aan te kijken, maar ik kan de rust nog niet vinden om deze op te pakken en in een luie stoel te gaan zitten lezen.

Er ligt alweer een paar dagen een uit de krant gescheurd recept op het aanrecht. Ik lees het AD en daarin publiceert Carin Leenders de Vries elke dag een recept. Een groot aantal heb ik al uitgeprobeerd en sommige heb ik ook op mijn blog gezet. Deze recepten zijn gemakkelijk te maken en het resultaat smaakt mij altijd goed.

Dit recept leent zich uitstekend voor een zaterdagmiddagmaal. Er staat een tomatensoep op het programma vandaan en daar passen deze hartige muffins fantastisch bij. Of als een hapje bij de borrel, begeleidt door andere kaassoorten. Het water loopt me al in de mond.

Hartige Muffin met Gorgonzola en vijgen

Ingrediënten:

100 gram Gorgonzola
50 gram gedroogde vijgen
275 gram zelfrijzend bakmeel
1 eetlepel bakpoeder
Zout
2 eieren
225 milliliter melk


Attributen:

12 cakevormpjes


Bereiding:

Verwarm de oven voor tot 200 graden (heteluchtoven 180 graden).

Snijd de kaas in kleine blokjes en de vijgen in kleine stukjes.
Zeef het bakmeel met de bakpoeder en een snufje zout boven een kom.
Klop in een ander kommetje de eieren los met de melk.

Meng het eimengsel met een mixer door het meelmengsel. Klop het in ongeveer 3 minuten luchtig. Spatel er vervolgens de kaasblokjes en de vijgenstukjes door.
Verdeel het beslag over de bakvormpjes.

Bak de hartige muffins in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 20 minuten goudbruin en gaar.

Smullen maar!

1 opmerking: