maandag 24 oktober 2011

Hemel en Aarde, Himmel en Eerd, Appelepröl



Uit de titel van dit recept zou men de oorsprong al kunnen raden. Het is een Limburgs streekgerecht.

Simpele ingrediënten, snel te maken, maar een lekker gerecht. Vooral als je verse producten gebruikt. De appels heb ik helaas niet zelf geplukt, maar in de groentewinkels liggen in dit seizoen weer nieuwe voorraden met vers geplukte moesappels.

Dit eten wij dus vandaag. Een Hollands gerecht wat past bij het Hollandse herfstweer. Gelukkig is het vandaag heel zonnig, maar er staat wel een koude Oostenwind. Deze schotel geeft zo'n heerlijk warm gevoel van binnen.

Hemel en Aarde, Himmel en Eerd, Appelepröl

Ingrediënten:

750 gram aardappelen, geschild
750 moesappels (goudreinetten)
zout
kaneelstokje
250 gram magere spekreepjes
3 eetlepels appel- of perenstroop


Attributen:

pureestamper

Bereiding:

Kook de aardappelen in water met zout iets gaar.

Schil de appels, verwijder de klokhuizen, snijd ze in niet te kleine stukjes en kook ze apart gaar (10 – 15 minuten) in een bodempje water met het kaneelstokje.
Roer de stroop door de appelmoes.

Bak de spekjes goudbruin en knapperig in een droge koekenpan.

Giet de aardappelen af, stamp ze fijn en schep de appelmoes erdoor.

Strooi de spekjes eroverheen.


Smullen maar!

4 opmerkingen:

  1. Hete Bliksem, denk ik dan. Of toch anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boven de rivieren zeggen wij inderdaad:
    Hete Bliksem. De enige variant is het gebruik van appelstroop (denk ik).
    Groet Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een ontzettend leuke benaming voor hete bliksem, vooral die appelepröl. Ik kom uit Zuid-Limburg, maar ik had er nog nooit van gehoord. Zo gaat dat soms. Ik maak de hete bliksem inderdaad wel met appelstroop, alleen bak ik de appels met wat uien en doe er dan de stroop doorheen. En dat gaat dan weer door de puree.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke naam en het smaakt heerlijk. Ik heb het al regelmatig klaar gemaakt !!

    BeantwoordenVerwijderen