zondag 30 oktober 2011

Vanille Roomijs Dulce de Leche



Hoewel de herfst zijn intrede heeft gedaan, kon ik de verleiding niet weerstaan een ijsdessert te maken.

Twee reden waarom nu: Ten eerste heb ik pas geleden een ijsmaker gekocht. Deze accessoire ontbrak nog bij mijn keukenmachine en stond klaar om uitgeprobeerd te worden. Ten tweede was ik nog in het bezit van een blikje met eigen gefabriceerde karamel. Dit was één van de blikjes die nog over waren van mijn recept Banoffi pie cupcakes. Daarvoor had ik een paar ongeopende blikjes gecondenseerde melk omgetoverd tot karamel. Vandaar deze gelegenheid.

Het recept dat ik gebruikt heb is een basis recept voor vanille roomijs. Aan het einde van het draaien van het ijs in de vrieskom kunnen talrijke ingrediënten toegevoegd worden. Voor het recept van vandaag heb ik dikke slierten karamel erbij gedaan.

Vanille roomijs Dulce de Leche

Ingrediënten:

2 vanillestokjes
300 milliliter volle melk
300 milliliter slagroom
6 eidooiers
150 gram witte basterdsuiker
Half blikje karamel

Attributen:

IJsmaker

Bereiding:

Snijd de vanillestokjes in de lengte open en schraap de zaadjes eruit met de punt van een scherp mesje. Doe de stokjes in een steelpan. Schenk de melk en de room in de steelpan en verwarm net tot het kookpunt. Haal de pan van de warmtebron en zet 30 minuten weg om te laten trekken.

Doe de eidooiers en suiker in een kom en klop deze bleek en romig.

Verwarm het roommengsel bij een matige hitte. Schenk de hete vloeistof over de eiermassa en klop het geheel tot een gladde vla.

Schenk terug in de pan en laat de vla tegen koken aan onder voortdurend roeren met een houten lepel, tot de vla zo dik is dat hij niet meer van de lepel afloopt. Pas op dat de massa niet te warm wordt en gaat klonteren.

Laat de vla volledig afkoelen (minimaal 8 uur) in de ijskast.

Doe de massa over in een ijsmachine en roer tot het ijs bevroren is.
Voeg vlak voordat het ijs geheel bevroren is dikke slierten karamel toe.

Doe het ijs over in een diepvriesdoos en plaats deze in de vriezer.

Gebruik een ijslepel om bolletjes te maken en over te doen in een dessert glas. Garneer met slagroom, een paar druppels karamel en een stukje gebakken banaan.


Smullen maar!

3 opmerkingen:

  1. Hmmm, dit moet wel heel erg lekker zijn!
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja vanile ijs mits gemaakt met echte vanile is erg lekker.En nu was het ook mijn tijd om ijs maker uit de winter slaap te voorschijn te halen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heel smakelijk uit. Zelf ijs maken heb ik nog niet uitgeprobeerd! Of toch... één keer op school... eind jaren '90.

    BeantwoordenVerwijderen