dinsdag 25 september 2012

Eekhoorntjesbrood met kerstomaten




Gerechten met paddestoelen horen bij de herfst. Recepten met deze "groenten" staan in dit jaargetijde in bijna elk magazine. Het woord groenten staat bewust tussen aanhalingstekens, want de paddestoelen vallen hier namelijk niet onder. Het zijn een schimmels of wel zwammen. De champignon is de bekendste, maar zeker niet de meest smakelijkste. Het heeft een vrij neutrale smaak, maar kan daardoor wel in vele gerechten worden toegepast.

Verschillende soorten paddestoelen zijn het gehele jaar jaar wel te koop in de Nederlandse winkels. Van de gewone champignon tot cantharel, oesterzwam of shiitake. Maar toen ik vorige week op zoek ging naar eekhoorntjesbrood kwam ik bedrogen thuis. Bij zowel de plaatselijke supermarkt als bij mijn groentenboertje kreeg ik nul op rekest. Deze paddestoel wordt door deze winkels alleen tijdens de kerstperiode ingekocht.

Mijn zoektocht werd beloond tijdens het winkelen bij een groothandel. Op de groente-afdeling was volop keus. Voldoende om het bijgerecht te maken. Deze serveerde ik naast gebraden kipfilet met prei.


Eekhoorntjesbrood met kerstomaten


Ingrediënten:

500 gram eekhoorntjesbrood, schoongemaakt
300 gram kerstomaten
100 milliliter witte wijn
50 gram ui
50 gram boter
1 teentje knoflook
1 theelepel gedroogde tijm
zout en peper

Werkwijze:

Snipper de ui en het teentje knoflook. Fruit deze in de boter voor ongeveer 2 minuten. Voeg de kerstomaten heel toe en laat deze 5 minuten garen op een middelhoog vuur.

Snijd het eekhoorntjesbrood in plakjes en doe deze bij de tomaten in de pan. Strooi een theelepel gedroogde tijm toe. Schenk de wijn erbij en laat het geheel 6 tot 8 minuten garen op een middelhoog vuur.

Voeg naar smaak zout en peper toe.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten