woensdag 26 september 2012

Vleespotje op Indische wijze




Of ik iets met rijst op tafel wilde zetten voor het avondeten. Nou, dat kan. Rijst is altijd in huis, vlees in de vriezer, kruiden (in potjes) in overvloed. Het probleem was de groenten. In de koelkast stond alleen maar een doosje met champignons. De voorkeur van de heer des huizes is Indisch. Het werd even nadenken hoe ik de champignons in een Indisch gerecht moest toepassen.

Alleen vlees en champignons vind ik te karig. Een maaltijd is voor mij pas af als er groenten bij zijn. Als extra bron van vitaminen en vezels heb ik daarom in dit vleespotje prei en haricot vers toegevoegd.

Vaak gebruik ik voor een Indisch smoorgerecht een boemboe. Lekker gemakkelijk en een consequente smaak. Voor dit recept heb ik dat eens niet gedaan. Het malse hamlapje heb ik voor deze keer gemarineerd met specerijen vanuit een potje. De hoeveelheden welke ik bij dit recept aangegeven heb, zijn bij benadering. Het ligt aan de kok om hiermee te variëren.

Die variatie aan smaak komt voor bij Indische restaurants of toko's. Elke kok heeft zijn eigen hand in het maken van de traditionele gerechten. In naam zijn deze wel gelijk, de gebruikte kruiden komen overeen, maar elke kok geeft zijn eigen draai eraan. Het overkomt mij regelmatig, dat gerechten gekocht bij mijn eigen toko, net weer even anders smaken dan normaal. Het kan dat er een andere kok achter het fornuis heeft gestaan en zijn eigen smaak variatie er aan meegeeft.


Vleespotje op Indische wijze

Ingrediënten:

500 gram mager varkensvlees (hamlappen)
1 ui
4 teentjes knoflook
1 tablet kippenbouillon
2 salam blaadjes
250 gram prei
250 gram champignons
250 gram haricots verts
1 scheut ketjap manis
zout (naar smaak)
2 theelepels laos
2 theelepels djahé
2 theelepels ketoembar
0,5 theelepel kruidnagelpoeder
1 eetlepel sambal manis
4 eetlepels arachide olie


Werkwijze:

Snijd het vlees in blokjes. Maak een marinade van de olie, eventueel wat zout, laos, djahé, ketoembar, kruidnagelpoeder en laat het vlees minstens een uur marineren.

Snipper de ui. Hak de teentjes knoflook fijn. Snijd de prei in halve ringen en de champignons in stukjes.

Blancheer de boontjes 5 minuten en spoel af met koud water. Snijd de boontjes in kleinere stukjes.

Roerbak het vlees in wat olie. Neem het vlees uit de wok en bak in de achtergebleven olie de ui, de knoflook en verkruimel het bouillontablet.
Voeg het vlees toe met de sambal, ketjap, water en de twee salam blaadjes. Laat even sudderen.

Voeg na 5 minuten de boontjes en prei toe. Voeg na 5 minuten de champignons toe en laat nogmaals 5 minuten sudderen.

Proef en breng eventueel op smaak met sambal en extra ketjap.

Serveer met rijst en begeleid door kroepoek, atjar, gebakken uitjes en pittige komkommer.

Selamat Makan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten