zondag 12 mei 2013

Indische pasteitjes



Een paar weken geleden publiceerde ik een recept voor Empanada's. Kruidig gevuld en mooi verpakt in een deegje. Nu heb ik een andere variant op de agenda staan. Alleen, voor vandaag heb ik het wat gemakkelijker gemaakt. Na het snijden van de groenten had ik niet veel zin meer om ook nog het deeg te maken en te vormen. Dus gemak dient de mens; uit de diepvries toverde ik een pakje met deeg voor hartige taart. Deze voorverpakte en gesneden vellen zijn goed te gebruiken voor pasteitjes.

Maar mijn grootste troef is echter dit: Mijn nieuwe Quick Bite


Het komt uit het assortiment van Tupperware. Al jaar en dag gebruik ik producten van dit merk. Vooral diepvriesdozen en ruimtemakers zijn mijn favorieten. Dit handige keukenhulpje heb ik pas geleden aangekocht. Het geeft tijdwinst en gemak bij het maken van een hele partij pasteitjes. Niet dat ik vandaag een groot aantal gemaakt hebt, maar het was om te oefenen, voor het geval dat.


Indische pasteitjes



Ingrediënten: (voor 10 stuks)

1 grote ui, fijngesneden
2 teentje knoflook, fijngesneden
250 gram rundergehakt
1 scheut arachide olie
1 eetlepels ketjap manis
vers geschaafde nootmuskaat
1 theelepel gula djawa
200 gram worteltjes, fijngesneden
50 gram doperwtjes, uit diepvries
1 prei, fijngesneden
1 rode Spaanse peper, fijngesneden
50 gram Laksa (glasnoedels)
2 theelepels ketoembar
1 theelepel djinten
Zout en peper naar smaak
1 ei hardgekookt
Verse selderij of koriander
Arachide olie om te wokken
10 vellen diepvries deeg voor hartige taart


Attributen:

Quick Bite van Tupperware
Wok


Bereiding:

Week de Laksa een half uur in warm water. Laat uitlekken en knip in kleine stukjes. Pel het ei en snij het in kleine stukjes. Blancheer de erwtjes twee minuten in kokend water en laat uitlekken.

Fruit het gehakt samen met de uien en knoflook in de olie. Voeg als dit gaar is, de fijngesneden wortel, prei, rode Spaanse peper en de erwtjes erbij en laat mee bakken. De palmsuiker (gula djawa), de kruiden en peper en zout toevoegen. Goed door elkaar mengen en eventueel overtollig vet weggooien. Voeg de geweekte Laksa toe, de stukjes ei en het geheel weer voorzichtig door elkaar mengen.

Plaats een plakje deeg op de Quick Bite en leg in het midden een flinke lepel vulling. Vouw de Quick Bite dubbel en verwijder overtollig deeg. Stort het gevulde deegpakketje op een met bloem bestrooide werkblad en rol het buitenste deeg tot een mooi kraagje.

Bak de pasteitjes in een wok in ruim olie lichtbruin. De olie mag niet te heet zijn.
Deze pasteitjes smaken lekker met sweet chilli sauce.


Smullen maar!




3 opmerkingen:

  1. Dikke merci,

    ik ben dol op deze lekkere dingen. Leren eten in Zuid-Amerika.

    Groeten,
    Tamira

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb een vraagje aan jou
      de hartigge taartdeeg is dat anders dan bladerdeeg,,,en wat is het verschil dn.
      ik vind ook jou website hadstikke leuk,en ben van plan vele recepten van jou te gaan maken,,,begin er morgen al mee.
      vr groet jacco

      Verwijderen
  2. Deeg voor hartige taart of een quiche is een eenvoudig deeg en bestaat uit bloem, boter, ei en wat water. Dit noemt men ook wel pâte brisée.
    Het lijkt een beetje op zanddeeg, daar zit weer suiker in en daardoor is deze laatste weer wat kruimeliger.

    Bladerdeeg of korstdeeg bestaat uit dunne lapjes deeg. Het wordt gemaakt is door telkens een laag vet op een laag deeg aan te brengen, het vervolgens te vouwen en uit te walsen.
    Dit deeg wordt bij bakken krokant en knisperig, maar bevat erg veel vet.

    Leuk dat je met mijn recepten aan de slag gaat. Veel plezier en Smullen maar!

    BeantwoordenVerwijderen