dinsdag 10 september 2013

Gazpacho met tomaat en watermeloen



Hoe wonderlijk kan het lopen met het plaatsen van een recept. Met een vertraging van precies één maand post ik vandaag dit recept van deze heerlijke koude soep. Wellicht is het ‘mosterd na de maaltijd’, de zomer is toch al voorbij, maar dit gerecht is zo lekker dat ik het nu toch nog maar op mijn blog zet.

De smaak van deze gazpacho mocht ik op een vrijdagavond in juni voor het eerst proeven tijdens een wijn/spijs-proeverij bij wijnhuis Alexander. Dit wijnhuis organiseert met Amber Rewinkel van &JoyWine! regelmatig een Friday Night Tasting. Het thema voor mijn avond was: Tapas. Bij de reserveringsbevestiging vertelde men vooraf aan de tasting vooral niet te eten, want er stonden allerlei hapjes op het programma welke gecombineerd werden met verschillende wijnen. Een hele range kwam op tafel waaronder een Spaanse Cava, witte wijn, een Rosado, rode wijn, port en een onweerstaanbare dessert wijn.

Niet alleen de wijnen verdiende mijn waardering, ook de Tapas gerechtjes oogden fantastisch en smaakte heerlijk. De gazpacho viel mij het meeste op. Daar wilde ik het recept wel van hebben.

Een maand geleden op een warme zaterdag heb ik deze soep gemaakt, gefotografeerd en vervolgens met smaak gegeten. Alleen van het plaatsen mijn blog was het nog niet gekomen. Omdat ik op vakantie ging wisselde ik het CF-kaartje van mijn fototoestel naar een grotere. Het bewuste kaartje met de foto’s verdween even uit beeld, totdat ik dat met het verwerken van de vakantiefoto’s gereed was. Het recept had ik wel uitgewerkt, maar stond nog in een tijdelijk bestand. De beschrijving kwam ik dit weekend pas weer tegen toen ik het ‘Gesmolten chocoladepotjes’ publiceerde.

Daarom ietwat verlaat, maar nooit te laat, mijn uitvoering van deze zomerse soep.

Gazpacho met tomaat en watermeloen

Benodigdheden: (voor 6 personen)

5 trostomaten
1 kilo watermeloen
2 eetlepels gehakte koriander
2 eetlepels gehakte munt (plus extra om te garneren)
1 grote Spaanse peper
1 limoen (uitgeperst)
1 flinke scheut  extra vergine olijfolie
100 gram feta

Attributen:

Keukenmachine

Werkwijze:

Zet een ruime pan met water op het vuur en breng deze aan de kook. Zet een andere pan met ijskoud water klaar.

Snij de tomaten aan de onderkant in met een ondiep kruis. Doe de tomaten in het kokende water. Verwijder deze na een minuut uit het water en leg ze in de pan met het koude water om af te koelen. Verwijder de velletjes van de tomaten met een scherp mesje. Verwijder de steel, een deel van het sap en de pitjes. Snij de tomaat in stukjes.

Verwijder de schil van de watermeloen, snij in stukjes en verwijder de pitjes.

Verwijder de pitjes van de peper en hak deze met de blaadjes van de munt en koriander zo fijn mogelijk.
Doe de stukjes tomaat, meloen, kruiden en limoensap in de keukenmachine en pureer tot een mooie gladde massa.

Breng op smaak met zout en peper en zet in de koelkast.

Snij de feta in kleine dobbelsteentjes.

Serveer de soep gegarneerd met blokjes feta, een klein scheutje olijfolie en wat blaadjes munt.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten