woensdag 18 september 2013

Provençaalse korst



Sinds kort ben ik in het bezit van het kookboek Simple Pleasures van Annabel Langbein. Zij is bekend van 24kitchen en ook Foodies publiceert regelmatig haar recepten. Dit boek heb ik als welkomstgeschenk ontvangen bij mijn nieuwe abonnement op Foodies.

Op het programma van De Keuken van Johanna staat gepland een recept uit dit kookboek; een ovenschotel Gratin met kip en prei. Een van de benodigde ingrediënten voor dat gerecht is een krokante toplaag, de Provençaalse korst. Die moest ik dus van te voren klaar maken.

Het probleem is dat ik geen oud brood heb. Het brood voor mijn dagelijkse boterhammen koop ik elke zaterdag lekker vers gebakken en verdeel dit in pakketjes die ik vervolgens in de diepvries bewaar. Zo is er voor elke dag een verse snee brood.

Vandaar dat ik zelf maar ‘oudbakken brood’ heb gemaakt. De omschrijving volgt hieronder aan het begin van het originele recept van Annabel.

Deze toplaag is voor veel recepten te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een ovenschotel met bloemkool of als vulling in champignons uit de oven. 

Provençaalse korst

Ingrediënten: Voor het ‘oudbakken brood’
1 half gesneden wit brood

Ingrediënten: Voor het originele recept
½ oudbakken brood
4 tenen knoflook
2 handen platte peterselieblaadjes
1 theelepel grof gehakte rozemarijn
3 ansjovisfilets
60 gram zachte boter
Geraspte schil van 1 citroen
45 gram geraspte Parmezaanse kaas

Attributen:
Keukenmachine

Werkwijze: Voor het ‘oudbakken brood’
Verwarm de oven voor op 165 graden (hete luchtoven 150 graden).
Verwijder alle korsten van de sneetjes brood. Snij het brood in dobbelsteentjes van ongeveer 1 cm.

Verspreid de dobbelsteentjes brood op de bakplaat. Bak dit in ongeveer 15 minuten krokant
Haal uit de oven en laat het brood afkoelen.

Werkwijze: Voor originele recept
Breek het brood in grove stukken, verwijder de al te harde korsten en hak ze in een keukenmachine tot grove kruimels. Weeg 120 gram af en vries de rest in voor een volgende keer.

Doe de knoflook, peterselie, rozemarijn, ansjovis, boter en citroenschil in een keukenmachine en hak ze fijn.
Doe er het broodkruim en de Parmezaanse kaas bij en maal ze er een paar keer doorheen.

Provençaalse korst blijft in een luchtdicht afsluitbare bak in de koelkast een week goed, maar kan ook worden ingevroren.


Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten