dinsdag 8 april 2014

Biologisch volkoren brood



Een bijkomend voordeel van het verbouwen van mijn keuken is, dat ik ook de voorraadkast opnieuw ingedeeld heb. Er is plaatsgemaakt doordat alle non-food een andere plaats heeft gekregen in de nieuwe keukenkastjes. Ik heb nu één grote voorraadkast waarin ik alleen maar etenswaren bewaar.

Alle producten zijn netjes verdeeld over de planken en op alle voorraaddozen met de verschillende soorten suiker en meel etc. heb ik een sticker geplakt waardoor ik in één oogopslag kan zien wat er in zit. Wat dan direct opvalt is, dat er pakjes staan die in een opwelling gekocht maar nog niet verwerkt zijn.

Zo ook het pakje met biologisch dynamisch Broodbakmix volkoren die ik uit nieuwsgierigheid bij de Natuurwinkel heb gekocht. Gelukkig is de houdbaarheidsdatum niet verlopen, dus met een gerust hart heb ik dit brood vandaag gebakken. Heerlijk de geur van vers gebakken brood is weer terug in de keuken.

Wel had ik een probleem met het deeg. Het wilde niet rijzen. Was het te koud in huis? Ik heb van alles geprobeerd, maar van een mooie rijs was geen sprake. Het resultaat is daarom een compact brood; de smaak is voortreffelijk en de korst is lekker krokant.


Biologisch volkoren brood


Ingrediënten:

500 gram Broodbakmix volkoren
300 gram lauw water
Zonnebloemolie


Attributen:

Standmixer
Grote kom voor het rijzen van het deeg
Keukenfolie
Deegroller
Brood bakblik


Bereiding:

Doe de mix met het water in de standmixer en kneed de ingrediënten gedurende 20 minuten tot een deegbal.

Doe de deegbal in een met zonnebloemolie bestreken kom. Dek de kom af met keukenfolie en laat gedurende 40 minuten rijzen bij kamertemperatuur.


Vormen:

Kneed de deegbal kort met de hand. Vorm een busbrood met behulp van de deegroller en breng het over in de bakvorm. Dek de vorm af met keukenfolie en laat wederom 40 minuten rijzen bij kamertemperatuur.


Bakken:

Verwarm de oven voor tot 230 graden (heteluchtoven 200 graden)

Bak het brood 40 tot 45 minuten.

Het brood is gaar als je onderop klopt en je een hol geluid hoort.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten