zondag 22 juni 2014

Kersencake



De kersentijd is al weer aangebroken. In de winkel en op de markt zijn de kersen volop verkrijgbaar. Het valt mij op dat er zo weinig kersen van Nederlandse bodem in de winkels verkocht worden. De kersen in de supermarkt komen uit Griekenland vandaan. Deze waren behoorlijk groot en nogal rood. Bij de groentenboer kwam de voorraad uit Frankrijk. Deze oogden al wat mooier en waren dieper rood van kleur. Maar toch wilde ik dit weekend nog geen kersen kopen. Deze kersen konden mij nog niet verleiden.

Het was maar goed dat ik niets gekocht had, want ik werd verrast met een hele zak kersen. Zo vanuit de boomgaard, mooi van kleur en volrijp. Wat een cadeautje. Hiermee weet ik wel raad. Allereerst had ik een clafoutis van kersen gemaakt en als toetje geserveerd na de avondmaaltijd.

Daarna had ik nog voldoende kersen over om deze cake te maken. Dit smaakvolle recept komt van Caroline .

En zelfs na het bakken van deze cake had ik nog kersen over. Maar niet voor lang, want deze laatste heb ik samen met mijn man uit het handje opgegeten. Heerlijk: echte Hollandse kersen, niet te versmaden.


Kersencake


Ingrediënten:

200 gram bloem
1 theelepels bakpoeder
0,25 gram zout
70 gram roomboter, op kamertemperatuur
150 gram lichtbruine basterdsuiker
2 eieren (L)
80 milliliter zonnebloemolie
rasp van 1 limoen
1,5 theelepel vanille extract
250 gram ontpitte kersen

Attributen:

vierkant bakblik van 20 cm
Bakpapier
Mixer
Spatel

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden (hetelucht 165 graden). Vet een vierkant bakblik in en beleg dit met het bakpapier. Laat het papier overhangen.

Meng de bloem met het bakpoeder en het zout. Zet dit apart.

Mix de boter met een elektrisch mixer tot hij zacht en romig is. Voeg de suiker toe en mix nog 2 minuten. Voeg dan één voor één de eieren toe en mix na iedere toevoeging goed tot alles opgenomen is.

Meng op matige snelheid de zonebloemolie, het vanille extract en de geraspte limoenschil. Zorg ervoor dat alles goed opgenomen is. Het deeg ziet er zijde-achtig uit.

Meng op laagste snelheid de bloem erdoor. Verdeel het deeg in de vorm en schikt de ontpitte kersen er bovenop.

Bak de kersencake ongeveer 40 minuten in de oven totdat deze mooi bruin van kleur is. Check met een satéprikker of deze er droog en schoon uitkomt.

Laat de cake 15 minuten afkoelen en haal de cake dan uit de vorm. Laat de cake verder afkoelen op een rooster.

Smullen maar!
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten