woensdag 11 juni 2014

Mediterrane maaltijdsoep met pangasius



Op verzoek heb ik vandaag een maaltijdsoep op tafel gezet. Manlief kijk regelmatig met mij mee in de vele kookboeken en tijdschriften die in huis zijn. Het gebeurd dan weleens dat hij een voorstel doet en vraagt of ik zijn suggestie voor de avondmaaltijd wil bereiden.

Met zijn idee voor de maaltijd van heden had ik geen enkel probleem. Het recept uit de Allerhande van mei 2014 zag er zo smaakvol uit, dat ik direct zwichtte en op zijn keuze in ging.

In het recept staat weliswaar een bereidingstijd voor de soep van 15 minuten, maar daar ben ik wat van afgeweken. Ik heb er wat langer de tijd voorgenomen. De pan met soep heeft al met al ruim drie kwartier heel zachtjes staan pruttelen. De smaken van de chorizo en de gegrilde paprika kunnen dan volop "rijpen". Het eindresultaat was deze overheerlijke, boordevolle soep en onder begeleiding van een stukje stokbrood met recht een hele maaltijd.

Mediterrane maaltijdsoep met pangasius

Ingrediënten:

1 potje gegrilde rode paprika (295 gram)
1 eetlepel olijfolie
75 gram chorizo (in blokjes gesneden)
3 theelepels gedroogde oregano
300 gram gesneden prei
1 fles passata di pomodoro (720 milliliter)
1 blik linzen (uitgelekt 400 gram)
500 milliliter water
300 gram pangasiusfilet
Peper en zout naar smaak

Werkwijze:

Laat de paprika uitlekken en snij in reepjes.

Verhit 1 eetlepel olijfolie in een soeppan. Bak de chorizo, oregano en prei 2 minuten op hoog vuur in de olie.

Voeg de passata, linzen en 500 milliliter water toe aan het chorizomengsel. Breng aan de kook. Laat de soep 8 minuten op middelhoog vuur koken en roer regelmatig.

Snijd de vis in stukken en voeg dit toe aan de soep. Laat de soep nog 4 minuten koken. Neem de pan van het vuur en breng op smaak met vers gemalen zwarte peper en eventueel zout.

Serveer de soep met stokbrood en kruidenboter.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten