zondag 17 augustus 2014

Blauwebessen-ricotta pannenkoekjes



Ze zijn er nog steeds volop: de blauwe bessen. En ik heb een overvloed aan recepten om dit zomerfruit te verwerken. Gisteren heb ik een recept van Gordon Ramsay gebruikt uit het boek Koken als een chef. Het resultaat is dan ook "chefwaardig". De pannenkoekjes stonden niet alleen als het dessert op het programma. Het restant stond vanmorgen weer als ontbijt op tafel. Ook niet verkeerd. Maar voor deze laatste gelegenheid heb ik slagroom vervangen door Griekse Yoghurt.

In de nabije toekomst zullen zeker weer andere recepten volgen met deze verrukkelijke besjes, want ik raakt er bijna aan verslaafd. Als appeltje voor de dorst heb ik voor de komende herfst- en winterperiode maar alvast wat bakjes met bessen ingevroren.

Blauwebessen-ricotta pannenkoekjes

Ingrediënten:

125 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
1 snufje zout
1 eetlepel fijne kristalsuiker
2 eieren, dooier en wit gescheiden
100 milliliter volle melk
125 gram ricotta
100 gram verse blauwe bessen plus extra om te garneren
2 dessertlepels honing
Slagroom of Griekse yoghurt om bij te serveren

Attributen:

Plancha
Bakspatel

Werkwijze:

Verwarm de plancha voor op de hoogste stand.

Zeef de bloem en het bakpoeder. Doe dit met het zout en suiker in een grote kom en meng alles door elkaar. Maak een kuiltje in het midden en doe er de dooiers in. Voeg geleidelijk de melk toe en klop er langzaam, vanaf de randen de bloem in tot alles gemengd is. Spatel ricotta en blauwe bessen erdoor.

Klop in een andere kom de eiwitten zo stijf dat zich zachte pieken vormen. Spatel een lepel van het opgeklopte eiwit door het beslag om het iets te verdunnen, spatel daarna de rest erdoor.

Bak de pannenkoekjes op de plancha. Er hoeft geen boter of olie gebruikt te worden. Wanneer de pannenkoekjes gebakken worden in een ruime koekenpan gebruik dan een klein klontje boter of een scheutje olie.

Schenk een volle eetlepel beslag op de plancha en vorm een rondje. Bak 1 tot 2 minuten aan iedere kant tot ze goudgeel en luchtig zijn en door en door warm. Gebruik voor het keren van de koekjes een zogenaamde bakspatel. Houd warm in een lauwe oven totdat alle pannenkoekjes gebakken zijn.

Verdeel de pannenkoekjes over de borden en schenk de honing erover. Garneer met losse blauwe bessen en slagroom of Griekse yoghurt.

Smullen maar!




2 opmerkingen:

  1. Een heerlijk recept, Johanna. Het was te lang geleden dat ik je blog bezocht, maar ik zie opnieuw verrukkelijke gerechten staan. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Nell. Ik ben altijd met veel plezier bezig met de gerechten en recepten. En ik ga gestaag door! Tot een volgend bezoek aan mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen