maandag 11 augustus 2014

Mascarponeyoghurt met blauwe bessen



Blauwe bessen behoren tot één van mijn favorieten zomerse fruitsoorten. Ik kan niet wachten totdat deze vruchtjes weer geplukt kunnen worden. Niet dat ik dat elke jaar zelf doe, maar vorig jaar wel. Toen heb ik een hele middag doorgebracht in een "pluktuin" waar ik zelf een hele emmer kon oogsten.

De blauwe bessen die ik vandaag in het dessert verwerkt heb, komen wel rechtstreeks van een fruitteler, maar ik heb de vruchtjes niet zelf geplukt. In het buitengebied, vlakbij de landwinkel waar ik regelmatig zuivel en eieren koop, is een grote fruitteler gevestigd. De locatie is gemakkelijk in het landschap te herkennen door de blauwe netten die over de bessenstruiken gespannen zijn om te voorkomen dat de vogels de oogst opeten. Het bedrijf verkoopt rechtstreeks aan de consument. Buiten blauwe bessen telen zij ook pruimen en, als de zomer meezit, zijn er ook vijgen te verkrijgen. Het seizoen voor blauwe bessen is ruwweg van begin augustus tot eind september. Ik zal dus nog wel enkele fietstochtjes kunnen ondernemen om weer een verse oogst te kopen.

Mascarponeyoghurt met blauwe bessen

Ingrediënten:

2 eetlepels pistachnoten
1 citroen (biologisch)
200 milliliter Griekse Yoghurt
150 gram mascarpone
3 eetlepels poedersuiker
150 gram blauwe bessen

Werkwijze:

Rooster de pistachenoten in een droge koekenpan met antiaanbaklaag. Neem uit de pan en laat afkoelen. Hak de nootjes in grove stukjes.

Was de citroen met heet water en wrijf hem droog. Rasp de schil er fijn af. Pers een helft van de citroen uit.

Roer de yoghurt, de poedersuiker, de citroenschil en het citroensap door de mascarpone. Was de blauwe bessen en laat uitlekken. Houd enkele bessen apart.

Spatel de overige bessen door de mascarponeyoghurt. Bestrooi met de pistachnootjes en de overige blauwe bessen.

Smullen maar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten