maandag 14 september 2015

Appeltaart



Kleindochter is weer een jaartje ouder geworden dus het was weer eens tijd een verjaardagstaart te bakken en heb ik een eenvoudige, ouderwets lekkere appeltaart gemaakt. Eerder experimenteerde ik weleens met varianten, maar altijd was het commentaar: "Lekker, maar die van oma (mijn moeder) is toch wel de lekkerste". Ik weet het nu wel, zal voor de verjaardag van de kleine meid niet meer variëren en een alleen maar Oma's appeltaart bakken. De varianten houd ik voor mijzelf. En ja, mijn moeders taart blijft de allerbeste. De oorzaak van deze uitkomst ligt vermoedelijk bij alle sentimenten die er bij horen. Voor elke verjaardag, geboorte, het behalen van een diploma, verloving en jubileum bakte mijn moeder een appeltaart voor onze gezinsleden. Niet alleen mijn broers en ik genoten van deze lekkernij, maar ook onze vrienden en vriendinnen mochten dan meegenieten. De traditie blijft dus in stand en gelukkig kan mijn moeder mijn baksels nog proeven. Het mooie van al is dat zij 'oordeelt' dat mijn taart ook erg lekker is.

Toch wijkt deze taart af van het oorspronkelijke recept, want het is een taart geworden van een pak appeltaart mix van een bekende grootgrutter. Normaal gesproken zou ik een ander pak gekozen hebben, maar het assortiment blijkt weer eens beperkt te zijn. Een zijsprong dan maar. Dat niet alleen: de goudrenetten zijn er ook nog niet. Gelukkig was er een alternatief: De Buitenbeentjes. Deze appels had ik niet eerder gezien of geproefd, echter de buitenbeentjes zijn uitermate geschikt voor een appeltaart of -moes.

Appeltaart

Ingrediënten:

1 pak appeltaartmix
150 gram ongezouten roomboter
1 losgeklopt ei (M)
5 zure appels, geschild en in blokjes
70 gram rozijnen
35 gram suiker
3 theelepels kaneel
1 eetlepel paneermeel

Attributen:

Springvorm van 24 cm
Bakpapier
Mixer met deeghaken
Deegkom
Kwastje

Werkwijze:

Verwarm de oven voor tot 175 graden (heteluchtoven 165 graden).

Doe de boter in de deegkom en mix met de deeghaken tot de boter zacht en romig is.
Voeg de appeltaartmix en 3/4 deel van het losgeklopte ei toe. Mix totdat een stevig deeg ontstaat.

Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier en vet het geheel, inclusief de randen, in met een beetje boter.

Laat een klein deel van de deegbal achter voor de bovenkant. Bedek de bodem en de randen van de vorm gelijkmatig met het deeg.
Bestrooi het paneermeel over de bodem op het deeg.

Meng de stukjes appel, rozijnen, suiker en kaneel en doe in de vorm.

Maak van het overgebleven deeg rolletjes. Vorm hiermee een ruitvorm op de vulling.

Bestrijk met behulp van het kwastje het laatste deel van het losgeklopte ei de deegrolletjes en het deeg aan de zijkanten.

Zet de vorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak voor circa 45 tot 60 minuten goudbruin.

Laat de taart in de vorm afkoelen.

Smullen maar!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten