woensdag 2 september 2015

Krokante polenta



Een welkome afwisseling: Polenta. Nu eens geen aardappels, pasta of rijst bij de avondmaaltijd. Sinds ik de verschillende bereidingswijzen van dit uit Italië afkomstige gerecht heb ontdekt staat het regelmatig op tafel. Er zijn diverse manieren om deze griesmeel van mais te bereiden. Bijvoorbeeld als een romig papje, maar mijn voorkeur heeft deze variant: Krokant gebakken plakjes die een goede combinatie vormen met vis.

Nadat de gries voldoende gekookt is, wordt de ingedikte massa krachtig op smaak gebracht met geraspte Parmezaanse kaas. Daarna gestort in een lage cakeblik waarin de massa voor minstens 3 uur kan afkoelen. Ik laat het gevulde blik zelfs een nacht in de koelkast koelen. De volgende morgen snijd ik er plakjes van of maak er met een steker rondjes van en gebruik wat ik nodig heb voor het aantal personen dat komt eten. De rest vries ik in voor een volgende keer. Net zo gemakkelijk.

De plakjes polenta worden door mij licht ingesmeerd met olie en daarna gebakken op de plancha. De stukjes zijn ook makkelijk te grillen of te bakken in een koekenpan. Zelfs kan men er voor kiezen de stukjes nog eens apart te paneren. Veel varianten dus.

Deze polenta heb ik gebruikt in combinatie met mijn eigen gemaakte curry olie.

Krokante polenta


Ingrediënten:

250 gram polenta
0,625 liter water
0,625 liter melk
1 blokje kippenbouillon
62,5 gram boter
62,5 gram Parmezaanse kaas (geraspt)
1 ei (L) (los geklopt)
1 mespuntje nootmuskaat

Attributen:

Grote kookpan
Houten spatel
Cakeblik (33x23x2cm)
Paletmes
Huishoudfolie

Werkwijze:

Vet het cakeblik in met boter en zet opzij.

Plaats een grote kookpan gevuld met het water, de melk, de boter, het verbrokkelde bouillon blokje en een mespuntje nootmuskaat op het vuur en breng het krachtig aan de kook.
Voeg de polenta al roerend met een houten spatel toe. Blijf roeren en laat het 3 minuten koken. Zet dan het vuur op de laagste stand.

Voeg de geraspte kaas toe en roer deze goed door. Vervolgens kan het los geklopte ei toegevoegd worden. Blijf nog even roeren totdat alle ingrediënten voldoende gemengd zijn. Zet het vuur uit.

Stort de polenta in het ingevette cakeblik. Druk de massa goed in de hoeken en strijk met behulp van het paletmes de bovenkant glad en gelijk aan de randen.

Dek het blik af met huishoudfolie en zet weg om af te koelen. Bewaar tot de volgende dag in de koelkast.

Steek rondjes uit de massa of snij er gelijke, rechthoekige of wigvormige, plakken van.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten