maandag 28 september 2015

Patat van zoete aardappel



Soms betekent minderen meer. Ik zal deze uitspraak trachten te verduidelijken. In het kader van het feit dat ik wat wil afvallen laat ik veel producten links liggen. Dikmakers komen dus minder op tafel. Ook beweeg ik nog meer dan voorheen. Veel wandelen en vooral meer (race)fietsen. Het voordeel van een racefiets is dat je op een relatief eenvoudige manier lange tochten kan maken. Je zoeft over het asfalt en omdat je soms uren op je fiets zit, verbruik je veel energie. De reserves moeten nogal eens aangesproken worden. Doordat ik mijn eetgewoontes heb aangepast komt er minder energie binnen dan dat er uiteindelijk verbruikt wordt. En ja, het helpt: Meer bewegen is minderen in kilo's.

Doordeweeks geen wijn of bier meer, minder vlees en geen patat met. Dit betekent dat er meer gevarieerd wordt met alternatieven: water als vervanger van fris of alcoholische dranken, keuze uit verschillende soorten vis en zoete aardappel in plaats van de gewone 'bintjes'. De zoete aardappel kan men op allerlei manieren bereiden en de keuze van vandaag is één van mijn favorieten. Een bijkomend voordeel is dat de bereiding eenvoudig is en niet veel tijd kost.

Patat van zoete aardappel

Ingrediënten:

2 middelgrote zoete aardappels
1 eetlepel paprikapoeder
1 eetlepel oregano
1 eetlepel olijfolie
Zout naar smaak

Attributen:

Bakpapier
Bakplaat
Grote schaal of kom

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden (heteluchtoven 180 graden).

Leg een vel bakpapier op de bakplaat.

Snijd de aardappels is plakken en daarna in repen. Het is niet nodig de aardappels eerst te schillen. Spoel de repen aardappel met schoon, koud water. Laat de aardappelrepen minstens een half uur in koud water staan.

Verwijder het water en dep de repen aardappel goed droog. Verspreid de repen op het bakpapier op de bakplaat. Besprenkel met de olijfolie en strooi de kruiden erover.

Bak de 'frieten' in ongeveer een half uur in de hete oven of totdat deze krokant en goudbruin zijn. Schep de repen af en toe om zodat alle kanten de kans krijgen om bruin te worden. Het feit dat je de oven steeds open doet is gunstig om het vocht te laten verdampen.

Tot slot: strooi zout naar smaak over de 'frieten'.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten