woensdag 30 september 2015

Pittige pompoenpuree



Pompoenen zijn er in vele varianten en op verschillende manieren te bereiden. Persoonlijk vind ik het handig een pompoen in de oven te laten garen en daarna het vruchtvlees uit de schil te scheppen. Daar is niet veel kracht voor nodig. Maar vanavond heb ik het anders aangepakt, alleen dit is niet mijn favoriete manier. Integendeel, ik heb zelfs de hulp ingeroepen van mijn man. Die heeft meer kracht dan ik. Voor het bijgerecht van de avondmaaltijd heb ik de pompoen laten schillen, doormidden gedeeld, van zaadjes en zaadlijsten laten ontdoen en toen in partjes laten snijden. Het makkelijke werkje dat ikzelf onder handen heb genomen was het verder in blokjes snijden.

Met dank aan mijn man is er een heerlijk gerecht ontstaan.

Pittige pompoenpuree

Ingrediënten:

1 ronde pompoen
1 kruimige aardappel
1 ui
1 eetlepel olijfolie knoflook chilipeper
1 half glaasje water
1 dessertlepel chilivlokken
zout en peper naar smaak
Pompoenpitten (voor garnering)

Attributen:

Stamper
Keukenpapier

Werkwijze:

Halveer de pompoen en verwijder de zaadjes en zaadlijsten met een lepel. Snijd de pompoen in parten en daarna in blokjes. Schil de aardappel en snijd in kwarten. Maak de ui schoon en snijd in kleine stukjes.

Zet een middelgrote pan met de olijfolie op het vuur en smoor de gesneden uitjes totdat deze glazig zijn en lichtbruin beginnen te verkleuren. Voeg de aardappel en de pompoenstukjes toe en laat even aanbakken. Blus af met een beetje water. Laat het geheel op een laag vuur smoren totdat de groenten zacht en gaar zijn. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Voeg na ongeveer 10 minuten de chilivlokken toe aan het groentenmengsel. Voeg eventueel nog wat water toe.

Bak ondertussen in een met olie ingewreven koekenpan de pompoenpitten lichtbruin en gaar. Haal uit de pan en laat op wat keukenpapier afkoelen.

Giet het aardappel-pompoen mengsel af en stamp de groenten fijn. Voeg zout en peper naar smaak toe.

Serveer de puree met een klein handje pompoenpitten.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten