zaterdag 31 oktober 2015

Walnotenpasta



De afgelopen dagen was het perfect fietsweer. Weinig wind en volop zon. Ik heb van mijn vrije dagen kunnen genieten en ben even naar Zuid-Limburg gegaan om daar in het heuvellandschap nog te kunnen genieten van de herfst met al zijn geuren, kleuren en producten. 's Morgens lekker vroeg op pad, de mist hing nog in de dalen, maar daarboven stak het zonnetje al gauw door de mistflarden heen en bleef de hemel de hele dag strakblauw. Zorgen dat ik genoeg drinken mee heb en voldoende proviand of wel powerfood, omdat de Limburgse heuveltjes af en toe wel op venijnige echte bergen lijken. En niet te vergeten, wat klein geld mee in de rugzak, want je weet nooit wat je langs de weg tegenkomt.

Natuurlijk was daar de huisgemaakte jam, in allerlei smaken of de verse appels van de allernieuwste oogst. Maar wat een toeval; ook verse walnoten. Het toeval in deze is dat ik juist vorige week een notenpasta had geproefd en het recept had gekregen. Dus toen ik een tafeltje langs de weg ontdekte, kneep ik voluit in de remmen, want nu was het mijn kans.

De pasta is gemakkelijk te breiden en smaakt goed op een boterham of bij een kaasplankje. Of zomaar een lik op een stuk kaas uit het vuistje.

Walnotenpasta

Ingrediënten:

150 gram walnoten
1 snuf zout
1 theelepel honing
0,5 theelepel kaneel
1 eetlepel rinse appelstroop (ook uit Limburg)
50 milliliter walnootolie

Attributen:

Notenkraker
Bakpapier
Keukenmachine
Glazen potje met deksel

Werkwijze:

Verwarm de oven voor tot 175 graden (heteluchtoven 165 graden)

Kraak de noten met de notenkraker. Rooster de gepelde noten 10 minuten in de voorverwarmde oven. Schud na 5 minuten om en let op dat de noten niet verbranden.
Laat vervolgens de noten afkoelen.

Doe de noten in de keukenmachine en pulseer met het mes de noten in kleine stukje totdat het geheel wat plakkerig wordt.

Voeg het zout, de honing, het kaneel en de appelstroop toe en pulseer een paar maal om het geheel te mengen.
Laat de machine draaien en voeg in een klein straaltje de olie toe.

Doe de pasta in een schoon potje

De walnotenpasta kan in de koelkast een paar weken bewaard worden.

Smullen maar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten