dinsdag 10 november 2015

Appelcake



De voorraad van de gekregen appels is nog niet helemaal gegeten of verwerkt. Er is dus nog wat werk aan de winkel. Ik ging op zoek naar een eenvoudig en simpel recept, niet al te bewerkelijk maar wel smaakvol. Nu wil het geval dat ik de blog van Jo volg. Jo is de winnares van de allereerste The Great British Bake Off. Vooral deze serie is mijn favoriet gebleven. En niet de winnares maar nummer 2 Mary-Anne is van alle kandidaten voor mij de koningin van het bakken. Maar terug naar Jo: Nog niet zo lang geleden heeft zij een recept van haar tante gemaakt en het gepubliceerd op haar blog. Zo op het eerste oog was dat een simpel recept.

Tegenwoordig staat de techniek voor niets en in een oogwenk was het recept vertaald. Alleen stond ik voor een raadsel. Zij vermeldde bij de ingrediënten '125 gram stork". De vertaler van mijn provider verwerkte dat tot "ooievaar". Ook een blik in mijn oude Engelse woordenboek (jawel ik heb er nog steeds één) meldde alleen "ooievaar". Natuurlijk begrijp ik dat er geen gevogelte verwerkt is in het recept dus surfte ik verder op het internet. Het bleek om Stork een Engels merk margarine te gaan speciaal voor verwerking in cakes. Deze is niet te koop in Nederland. Ik heb dat opgelost door te vervangen door zachte romige tafelmargarine. Hier het resultaat.

Appelcake

Ingrediënten:

125 gram fijne kristalsuiker
125 gram zachte margarine
185 gram zelfrijzend bakmeel
4 kleine appels
3 eieren
40 milliliter crème fraîche
Paar druppels amandelextract
Poedersuiker

Attributen:

Bakpapier
Mixer
Springvorm van 23 centimeter doorsnede
Beslagkom
Satéprikker

Werkwijze:

Verwarm de oven voor tot 170 graden (heteluchtoven 165 graden)

Leg over de bodem van de springvorm bakpapier. Vet de springvorm in met boter (margarine) en bestuif met meel.

Schil de appels, deel in vieren. Verwijder het klokhuis en onregelmatigheden. Snijd de parten in dunne schijfjes.

Mix de suiker met de margarine tot een romige massa. Voeg het eerste ei bij de massa en mix op een lage stand. Wacht met het toevoegen van de volgende eieren totdat de eerdere volledig zijn opgenomen.

Zeef het meel en schep dit in twee delen voorzichtig door het beslag. Schep de losgeklopte crème fraîche voorzichtig door de massa met de druppels extract. Voeg als laatste de schijfjes appel toe en meng dit voorzichtig door het beslag. Zorg ervoor dat alle schijfjes appel volledig onder het beslag gewerkt zijn.

Doe alles in de springvorm en zet in de voorverwarmde oven. Bak de cake gaar in ongeveer 50 minuten totdat deze goudbruin is. Controleer de gaarheid op het einde van de baktijd met behulp van een satéprikker. Steek de prikker in het midden van de cake. Wanneer de prikker schoon uit de cake getrokken wordt is het gaar.

Haal de cake uit de oven en laat in de vorm afkoelen. Als de cake volledig gekoeld is bestrooien met poedersuiker.

Smullen maar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten