maandag 25 januari 2016

Cheesecake met frambozen



Het was vandaag moeilijk een keuze te maken. Ga ik wat voor wat lekkers bij de koffie of voor een dessert.
Mijn 'probleem' loste zich eigenlijk vanzelf op toen ik het recept van deze cheesecake vond.
Voor beide gelegenheden is dit een goede optie.

Ik kon niet wachten tot de cake volledig was afgekoeld, dus bij de koffie serveerde ik deze cheesecake.
De lauwwarme cake smaakte verrassend lekker. De volle romige smaak van de Mon Chou past uitstekend bij de frisse en ietwat zure smaak van de citroen en de frambozen. Een perfecte combinatie.

Daarna heb ik de, inmiddels aangesneden, cheesecake in de koelkast gezet om verder te laten opstijven. Na het avondeten sneed ik de rest van de cake in mooie partjes en garneerde deze met een toefje slagroom en wat losse frambozen. Het resultaat was ook wat betreft de kleurencombinatie een mooi geheel.


Cheesecake met frambozen

Ingrediënten:

500 gram Mon Chou (verse roomkaas)
160 gram fijne kristalsuiker
3 eieren
2 eetlepels bloem
1 citroen
200 gram frambozen

Attributen:

Springvorm 23 cm
Bakpapier
Beslagkom
Fijne rasp
Mixer
Spatel

Werkwijze:

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.
Verwarm de oven voor op 180 graden (heteluchtoven 165 graden).
Bekleed de springvorm met bakpapier en vet in met een klontje boter.

Klop de eieren in een kleine kom los. Rasp de schil van de citroen met een fijne rasp.
Klop de Mon Chou met de suiker tot een smeuïge massa. Voeg de eieren geleidelijk toe tot alles goed gemengd is.
Voeg de bloem en citroenrasp toe. Spatel de frambozen er voorzichtig door.

Schep de massa in de beboterde vorm en tik de vorm tegen het werkblad om de luchtbellen te verwijderen en de frambozen omhoog te laten komen van de bodem.

Zet de vorm 35 minuten in de voorverwarmde oven tot de randen goudbruin zijn en de taart in het midden nog wat wiebelt.

Laat afkoelen alvorens uit de vorm te halen. Snij zo nodig met een mes de randen los. Zet in de koelkast om verder te laten opstijven.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten