dinsdag 19 januari 2016

Cranberry-dadelcake met amarene kersen



Een beetje van mezelf en een beetje van ....

Een potje met amarene kersen stond al weer even in mijn voorraadkast. Gekocht tijdens een bezoekje aan een Italiaanse delicatessenzaak. Zomaar, voor de lekkere trek. Eigenlijk wilde ik deze gebruiken voor een dessert. Even opwarmen en dan over (h)eerlijke boeren roomijs. Maar, dat was toch te simpel, ik wilde meer, lekkerder en anders. Maar dat laatste pakte toch even anders uit.

Op internet zocht ik naar recepten en mijn aandacht werd getrokken naar de combinatie van cranberry en amarene kersen. Dat moest hem worden. Een recept van Francesca kookt! Mijn smaakpapillen stonden te springen bij het lezen van de ingrediënten, maar ergens zei een stemmetje mij dat dit recept mij bekend voor kwam. De combinatie cranberry's en dadels is er een die ik zelf ook wel eens maak, dacht ik. Verder lezend en de werkwijze volgend kon ik bijna de smaken proeven. Mmmmm, wat lekker en wat komt het mij toch bekend voor!

En ja, mijn vermoedens werden bevestigd aan het eind van de blog over deze cake. Francesca schreef: "De basis inspiratie voor deze cake vond ik in De keuken van Johanna". Wat leuk!

Vandaar geïnspireerd door: "Een beetje van mijzelf en een beetje van Francesca"

Cranberry-dadelcake met amarene kersen

Ingredienten:

100 gram cranberry’s
100 gram dadels
100 gram amarene kersen,
1,5 theelepel bakpoeder
30 gram ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
15 gram vanillesuiker
175 gram donker bruine basterdsuiker
125 gram bloem
100 gram roggemeel
2 eieren (L)
1 theelepel kaneelpoeder
200 milliliter kokend water.

Attributen:

Zeef
Bakblik
Bakpapier
Beslagkom
Schaal
Aluminiumfolie

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden (heteluchtoven 160 graden). Beleg het bakblik met bakpapier en vet deze in.

Ontpit de dadels en snijd deze in smalle reepjes. Doe de dadels en de cranberry’s samen met het bakpoeder en de in blokjes gesneden boter in een beslagkom en schenk hier 200 milliliter kokend water over. Roer dit door en laat 20 minuten weken.

Halveer de amarene kersen en zet apart. Zeef de bloem en het roggemeel.

Voeg in een schaal de bloem, het meel, vanille- en basterdsuiker. Meng dit goed door elkaar heen en voeg daarna de eieren toe en meng verder tot een geheel.

Voeg het cranberry/dadelmengsel en de amarene kersen hieraan toe en meng goed tot een glanzend cakemengsel. Als laatste voeg je het kaneelpoeder toe en meng nogmaals goed.

Schep het mengsel in de cakevorm en bak de cake voor 50 minuten in de voorverwarmde oven. Check na 45 minuten met een satéprikker of de cake gaar is. Als de prikker ‘droog’ eruit komt dan is de cake klaar en kan de cake uit de oven.

Laat de cake voor 10 minuten afkoelen in het blik. Haal de cake uit het blik de cake en laat verder afkoelen. Pak de cake in een laag aluminiumfolie. Zo blijft de cake lekker "nat" en droog deze niet uit.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten